
De groep
JEFF DE BRUGES, die in 1986 werd opgericht, heeft een omzet van meer dan EUR 165 miljoen. De groep wordt vertegenwoordigd door Jeff de Bruges Diffusion (de franchisegever van het merk, die de 524 winkels van het netwerk bevoorraadt, waarvan 52 voor de export) en Jeff de Bruges Exploitation (dat de 85 filialen en 49 huur-beheerovereenkomsten beheert). Bovendien heeft de groep een belang van 30% in de Ecuadorcolat-plantage in Ecuador en voorzien ze zo bijna volledig zelf in hun bonenbevoorrading. De bevoorrading in pralines loopt hoofdzakelijk via de andere productiebedrijven van de groep: Neuhaus en Artista.
De activiteit steunt op drie complementaire sectoren: chocoladegeschenken, ijs en dragees. De omzet en het aantal verkooppunten van de groep zijn sinds de oprichting gestaag toegenomen, de coronaperiode buiten beschouwing gelaten. Een belangrijke troef is de strategische aanwezigheid op het Franse grondgebied, zowel in stadscentra als in winkelcentra op de beste locaties. Creatieve marketing met meer dan vijfentwintig etalages per jaar zorgt voor een omzet per winkel die moeilijk te evenaren is in dit soort activiteit. De rentabiliteit van de winkels is een andere troef, die ervoor zorgt dat verkooppunten blijven bestaan en dat franchisenenemers en huurders-beheerders tevreden zijn.
Tot slot zorgen de uitgebreidheid van het netwerk in Frankrijk en de goede communicatie voor een merkbekendheid van 88%.
Door de coronacrisis is gebleken hoe belangrijk het is om op meerdere kanalen aanwezig te zijn. Zo heeft Jeff de Bruges nu ook een website met opties als ‘click&collect’ in de winkel en levering per koerier in het hele land. De groep versterkt voorts de aanwezigheid op sociale media en zet initiatieven op om de miljoen geregistreerde klanten te behouden.
Mede door die acties kon Jeff de Bruges een jonger publiek aantrekken (met name 18- tot 35-jarigen) en het marktaandeel vergroten. Tegelijkertijd is de activiteit in de winkels verder toegenomen, met een stijging met 6,3% tegenover het boekjaar 2021.
Naast de ontwikkeling van de website en de vernieuwing van het winkelconcept investeert de groep ook in nieuwe en moderne hard- en software om optimaal te voldoen aan de behoeften van b2b- en b2c-klanten. Naast het kassasysteem in de winkels helpen digitale tools de relatie met de klant te ondersteunen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe Jeff-ERP om operationele uitmuntendheid te bereiken en de productiviteit te verbeteren. Er wordt ook specifiek gewerkt aan cyberbeveiliging om alle IT-apparatuur te beschermen.