Chocoladepijler

Neuhaus

Het lijdt geen enkele twijfel dat Neuhaus een icoon blijft in de wereld van Belgische kwaliteitschocolade. Het merk ontstond in 1857, toen Jean Neuhaus de eerste winkel opende in de Koninginnegalerij in Brussel. Tot vandaag blijft de originele vestiging het belangrijkste verkooppunt van het merk.
De missie van Neuhaus is eenvoudig: het wil niet enkel België, maar de hele wereld voorzien van de beste Belgische chocolade. Met deze duidelijke geest van voortdurende verbetering wil het bedrijf elke dag ook vooruitgaan en groeien. De strategie waarmee het zijn missie wil volbrengen, steunt op vier pijlers.
De eerste pijler is een vastberaden engagement voor producten van hoge kwaliteit en voortdurende verbetering. De tweede pijler wil de online en offline merkbekendheid verhogen.
De derde pijler draait om het aanmoedigen van een klantgerichte aanpak. In de laatste pijler draait het om de implementatie van eenvoudige en duidelijke processen.
Deze pijlers berusten op onze kostbaarste troef: de focus op kwaliteit en de positieve energie die elke Neuhaus-medewerker uitstraalt. Elk jaar worden deze pijlers versterkt en raken ze dieper verankerd in de visie en cultuur van het bedrijf. In 2025 wil Neuhaus deze verschillende pijlers verder versterken.
Terwijl Neuhaus zich inzet om zijn missie te bereiken, stimuleert het tegelijkertijd de groei van zijn omzet en EBITDA. Om dit waar te maken, wil het bedrijf de productiviteit aanzienlijk verbeteren en zijn productieprocessen zo efficiënt mogelijk maken.
De essentie van het productportfolio van Neuhaus omvat drie basisingrediënten: innovatie als oorspronkelijke uitvinder van de praline, Belgitude (benadrukken dat Neuhaus er trots op is in België geproduceerd te worden) en de nauwgezette aandacht voor de smaak en toelevering van onze chocolade.
In 2024 lanceerde Neuhaus opnieuw een aantal emblematische collecties. De lancering van de Vegan collectie in juni vormde een belangrijke stap voor het bedrijf. Met zijn alternatief van uitzonderlijke kwaliteit slaagde het bedrijf erin om een nieuwe doelgroep te bereiken. Daarnaast werden verschillende van Neuhaus’ beroemde seizoenscollecties gelanceerd. Op die manier laat het merk zien dat het luxueuze en feestelijke chocolade-ervaringen wil bieden voor speciale gelegenheden. Neuhaus lanceerde ook een aantal exclusieve samenwerkingen, zoals die met het Brusselse Maison Dandoy voor Les Gourmands (de Souvenirbox in beperkte editie), in samenwerking met Make A Wish. Speciaal voor de eindejaarsfeesten is de chocolade gevuld met Cuberdon en Babelutte. En voor kerst werken ze samen met topchef Yves Mattagne.
Neuhaus maakte ook een geslaagde overgang naar RPET en verwijderde alle industriële kunststoffen en die voor het grote publiek uit zijn verpakkingen. Het gebruikte verpakkingspapier is nu ook FSC-gecertificeerd. Voor het eerst werden papieren inlegvellen in plaats van plastic inlegvellen gebruikt in geschenkdozen. De verwijdering van plastic en de vereenvoudiging van de verpakkingen voor consumentenproducten zijn nog steeds een topprioriteit voor 2024 en zullen dat ook blijven.
Er werd aanzienlijk geïnvesteerd in de fabriek teneinde duurzamer en efficiënter te produceren. De groene besparingen komen nu van recente investeringen in de modernisering van de afvalwaterzuivering, nieuwe ledverlichting in de werkplaatsen, extra dakisolatie en de installatie van zonnepanelen in de werkplaats in Vlezenbeek. Voor de productie werd de tweede machine aan het einde van de lijn in gebruik genomen. Deze machine controleert de kwaliteit van de pralines minutieus en doet ze vervolgens in een blisterverpakking.
De ambitie om de productie-efficiëntie te verhogen, zal medio 2025 zijn vruchten afwerpen met de ingebruikname van de nieuwe vormlijn. Dankzij deze investering stijgt de capaciteit niet alleen met 50% maar gaan de productiviteit en kwaliteit er ook aanzienlijk op vooruit. Tot slot zal ook de hoeveelheid afval aanzienlijk dalen, wat een belangrijke stap is op het vlak van duurzaamheid.
Dankzij een grotere productiecapaciteit kan Neuhaus ook nieuwe afzetmarkten aanboren en de nieuwe investeringen dus maximaal laten renderen.
Qua omzet en EBITDA was 2024 een recordjaar voor het bedrijf, waarbij Neuhaus de belangrijkste groeimotor was. Vooral het boetiekkanaal, de e-commerce en de luchtvaartactiviteiten lieten een gezonde groei optekenen. Neuhaus sloot het jaar af met een hoge klanttevredenheid. De NPS-index, die meet in welke mate consumenten bereid zijn om de producten van een bedrijf aan te bevelen, lag opnieuw ruim boven de 87. In 2024 telde de Neuhaus Insider-community meer dan 700.000 leden, een rechtstreeks gevolg van de wil om te interageren met klanten.
Voor het bedrijf zijn deze resultaten een belangrijke basis voor de verdere implementatie van zijn klantgerichte strategie.
In 2024 steeg de prijs van grondstoffen, en vooral dan van boter en cacao. Uiteraard bleef Neuhaus van deze prijsstijgingen niet gespaard. Wel kon het die enigszins verzachten via een afdekkingsbeleid voor de aankoop en een verbeterde productiviteit, en dankzij de investeringen van de groep in de eigen plantages. Gelukkig werd de stijging van de verkoopprijzen ingedamd door de toegenomen efficiëntie en innovatie van ons productieproces. De voorraden waren goed gedekt, beter zelfs dan de industriële normen. Dankzij de diversificatie van de plantages is Neuhaus voldoende agile en solide om deze vrij uitzonderlijke marktomstandigheden het hoofd te bieden. Neuhaus zal zijn producten blijven innoveren en aanpassen zodat ze toegankelijk blijven voor elk klant.
Neuhaus wordt de komende jaren voor tal van uitdagingen gesteld. Het moet zijn productiviteit blijven verhogen om het hoofd te kunnen bieden aan de stijgende grondstofprijzen en de mogelijke terughoudendheid van consumenten om hogere prijzen te betalen. Door de gestegen cacaoprijzen kunnen tekorten ook de chocolade-industrie beïnvloeden en de prijzen nog verder opdrijven. Om de productie te verbeteren, moeten verschillende productie- en verpakkingsprocessen vernieuwd en geautomatiseerd worden. En dit zal grote investeringen vergen. De nieuwe vormlijn in 2025 is hierbij een belangrijke stap. Daarnaast worden er nog forse inspanningen geleverd op het vlak van duurzaamheid. En die worden opgenomen in het nieuwe, uitgebreide CSRD-verslag dat Neuhaus in 2025 publiceert.